Vill du vara med och prova på Alpackaföreningens nya register?

En prototyp till alpackaregister finns framtagen, och tanken är att presentera den på årsmötet. Inför den presentationen skulle vi i registergruppen vilja att några medlemmar provar på den här prototypen.

Registrets syfte är att underlätta ett seriöst och långsiktigt avelsarbete med alpackor, en god djurhållning och en god djurhälsovård för alpackor.

Vi vill gärna ha några olika representanter, dvs någon som har några få djur, någon som har många djur, någon som har haft alpackor i flera år, någon som är nybliven alpackaägare, någon som har alpackor som sällskapsdjur och någon som har alpackor i kommersiellt syfte. Det är bara några exempel på tänkbar bakgrund, det viktigaste är att du är intresserad och vill vara med och hjälpa till att prova den här prototypen. 

Är du en av dem som vill prova? Maila registergruppen@alpackaforeningen.se och berätta lite kort om din bakgrund så kommer du att få mer information om hur det här ska gå till.

Bästa hälsningar
Registergruppen

PS. Frågor? Kontakta oss gärna på registergruppen@alpackaforeningen.se. DS.

Nya hygienregler för besöksverksamhet

Den 1 december 2013 börjar nya regler gälla för alla som har djurhållning med besöksverksamhet. Alla djurägare som bedriver besöksverksamhet – med vissa undantag – måste ha hygienrutiner och besöksregler som är anpassade till verksamheten och den typ av besökare man riktar sig mot, samt anmäla besöksverksamheten till länsstyrelsen.

Syftet med dessa besöksregler är att minska risken för överföring av smitta mellan människa och djur, och egentligen är det väldigt enkelt: man är skyldig att tillhandahålla möjlighet till handtvätt med tvål och handsprit omedelbart före och efter besöket hos djuren, samt tydligt informera besökarna om denna möjlighet och varför det är viktigt. Däremot är det inte djurägarens ansvar att se till att besökarna följer reglerna.

Läs mer om särskilda hygienregler för besöksverksamhet på Jordbruksverkets hemsida.

Kraftiga snöoväder i Peru slår hårt mot lokala alpackauppfödare

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Perus president har förklarat undantagstillstånd i Perus södra bergstrakter, som drabbats hårdast av de senaste dagarnas kraftiga snöoväder i regionen.

Tusentals familjer har isolerats av snömängderna, varav majoriteten försörjer sig som alpackauppfödare. Enligt Reuters har 250,000 alpackor dött i snöstormarna. Detta motsvarar hela Europas och Australiens alpackabestånd.

http://www.peruthisweek.com/news-puno-560-baby-alpaca-dead-in-last-48-hours-100749
http://www.watchlistnews.com/2013/08/29/snowfall-brings-misery-and-mirth/

Tipstack till Marie Callin.

Hälsningar från Finland!

Finska alpackaföreningen firade sitt 10-årsjubileum den 1 september 2013. Marie Kallin och jag blev inbjudna  som ”externa uppfödare” för att döma agility, en ”companion”-tävling och en enklare exteriörutställning.  30 ekipage fanns med i de olika tävlingarna under helgen. Gina Bromage, veterinär från England, var också inbjuden för att hålla ett allmänt föredrag om kamelider.

I Finland finns två alpackaföreningar, en som fokuserar på fiber och avel och en förening som är mer inriktad på terapidjur, agility och trevlig samvaro. Det var alltså den sistnämda som firade 10-årsjubileum i Kuorevesi, ca 10 mil nordöst om Tammerfors.

finlandagility”Companion”-delen gick ut på att alpackan/laman skulle följa sin ledare på ett smidigt och följsamt sätt. Det var kontakten och sättet att leda sitt djur som bedömdes. Det fanns ingen förutbestämd bana utan vi fick dirigera ekipagen fritt.  Man kan säga att den här tävlingen på ett bra sätt visar om alpackan/laman är lämplig och tillräckligt tränad för att bli ett terapidjur.

Agilitytävlingen omfattade fem hinder; en slalombana, fyra bildäck som djuren skulle gå i, ett hopphinder, ett draperi som de skulle gå igenom och ett tunnelhinder. Det allra roligaste med agilityn var att deltagarna var alltifrån 7 – 60 år. Alla tävlade på samma villkor – snabbast tid och flest antal poäng. Både alpackor och lamor deltog och de var också i varierande åldrar. Den äldsta var en 10-årig valack.

Utställningen behöver jag inte orda så mycket om. Det som skiljde denna utställning mot våra är att deras prioritering av fiber och exteriör är 30/70. Helt tvärtemot våra eftersom vi värderar fibern och exteriören till 60/40.

Det blev en hektisk och trevlig helg med mycket skratt och och många nya kontakter. Jag hoppas att vi i Sverige kan anordna både några companion-tävlingar och även agility. Vi tjänar alla på att ha trevliga och välhanterade djur. … och tänk vad kul att hela familjen, inklusive far- och morföräldrar, kan träna och tävla tillsammans!

Catrin Åsén

Stor global efterfrågan på alpackafiber för lyxkläder

I Sydamerika har den högkvalitativa alpackafibern använts i tusentals år, men det är först det senaste decenniet som övriga världen på allvar upptäckt och börjat uppskatta dess egenskaper. Italienska tillverkaren Fratelli Piacenza importerade i maj 2013 över 7 ton alpackafiber för användning i klädesplagg. Fratelli Piacenza tillverkar kläder åt bland andra Boss och INCO/Zegna.

Alpackafibern är mjuk, välisolerande, fettfri och framför allt ett helt naturligt material som finns i ett stort antal färger och nyanser och inte kräver behandling med kemikalier för att kunna bearbetas.

Svenska Alpackaföreningen söker alltid samarbeten med intressenter i klädindustrin. Kontakta oss gärna på info@alpackaforeningen.se.

http://www.andina.com.pe/Ingles/noticia-demand-for-alpaca-fibre-surges-in-luxury-apparel-market-469463.aspx

Förändrade annonsformat och priser

I och med lanseringen av vår nya webbplats har marknadsplatsen utgått till förmån för annonser som visas på hela webbplatsen. Detta ger en betydligt bättre exponering för annonsören.

Vi tar inte längre emot textannonser, endast bildannonser i formaten JPG, PNG eller GIF i storlekarna 960*120 pixlar, 240*240 pixlar, eller 240*120 pixlar som länkas till en webbplats som annonsören tillhandahåller (t.ex. den egna hemsidan). Svenska Alpackaföreningen kan tyvärr inte bistå med framtagning av bildannonser.

Priserna för annonsering har höjts till en nivå som fortfarande är billig, men åtminstone börjar närma sig marknadspriser. För annonser i formatet 960*120 pixlar som visas högst upp på alla sidor är priset 1000:-/månad. För annonser i formatet 240*240 pixlar som visas till höger på de flesta sidor är priset 500:-/månad, och för annonser i formatet 240*120 pixlar som visas under 240*240-annonserna är priset 200:- per månad. Medlemmar i Svenska Alpackaföreningen har 50% rabatt på dessa priser.

Se sidan ”Annonsera” för mer information.

Alpackor på vernissage

Jeanette Seflin som fotograferade på alpackautställningen i mars hälsar följande:

Hej,

jag tänkte bara säga att mina bilder som jag tog på eran alpackeutställning i mars kommer visas på Galleri Kontrast (Hornsgatan 8, Stockholm)  mellan den 12:e juni till den 16:e juni. Vi kommer ha vernissage den 12:e mellan 17-20 som ni gärna får svänga förbi på om någon är i trakterna:) Bilderna kommer presenteras som ett bildspel på nedervåningen.

Vänliga hälsningar
Jeanette

www.jeanetteseflin.com